Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna FORUMPIROTECHNICZNE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rakieta VECTOR X-01
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Czw Lip 15, 2004 9:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hallo,
12 kg to troche za malo dla WEKTORA. Sila ciagu powinna wynosic ok. 4 do 1 ( sila ciagu do ciezaru rakiety). Oczywiscie 3 do 1 to juz jest minimum ale czy mozna byc pewnym tych 12 kg bez hamowni?
Ale nie ma co ukrywac silnik bardzo widowiskowy i dla rakiety ok. 1,2 - 1,5 kg ( bez silnika) bylo by to widowisko godne publikacji w TVP.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Czw Lip 15, 2004 9:54 pm    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Tak to fakt, ale rakieta ma być typowo testowa tak jak pisałem wcześniej, a więc bez "wyczynu". Rzeczywistość i tak nas "zweryfikuje i podliczy". No cóż, najwyżej będziemy mieli "majestatyczne zejście z wyrzutni", co przy tej wielkości rakiecie będzie i tak widowiskiem nie lada Wink . Nie na darmo VECTOR ma prefix X-01. W razie czego zrobimy X-02 Rolling Eyes

Z filmu wynika, że silnik zachowuje sie wprost wyśmienicie, ma bardzo wyrównany ciąg przez dłuższy okres czasu. Co do max. ciągu zdaję się na "intuicję" pirotechmana.

P=f(t) w dużym przybliżeniu szacuję tak (jako wyjście do bardzo wstępnych obliczeń, które zrobię jutro):



Jeśli się mylę, poprawcie mnie.

Pozdr. J

PS Może w między czasie uda się jeszcze przetestować silniki na nowej hamowni Cool
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Pią Lip 16, 2004 7:22 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Ja liczyłem tak
.

Imuls wł. paliwa założyłem 150 s czyli F = 150 kG ciągu z 1 kG paliwa w czasie 1 sek. Ale ciężar paliwa to 0,6 kG czyli z tej ilości mam F = 90 kG ciągu w czasie 1 sek spalenia się tego paliwa.
Ale z kolei efektywny czas palenia to 7 sekund, może 6 Question . Weźmy te 6 , wtedy 90 : 6 = ponad 15 kG ciągu. Dla t = 7 , F = 13. Wg mnie jednak przy niższym ciśnieniu w SR jest mniejsza efektywność zamiany energi potencjalnej plaliwa w pracę. Dochodzą też straty na rozpalanie i dogaszanie się paliwa. Dlatego przyjąłem F = 12 kG. Ale najwazniejszy jest start aby rakieta szybko zeszła z wyrzutni. Wg mnie przy dobrym wyważeniu rakiety - ciagu starczy Wink


Miłego dnia A
Powrót do góry
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Lip 16, 2004 12:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie Very Happy

Będę się powtarzał, ale rzeczywiście rakieta robi wrażenie.
Powoli gonimy amerykanów. Laughing

Myślę, że połączenie takiego pięknego modelu z silnikiem Pyrotechmana da nam wszystkim niezapomniane doznania. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to start tak dużej rakiety z bardzo efektownie pracującym silnikiem będzie wydarzeniem nie lada.

Czekam niecierpliwie na wieści z przebiegu prac nad tym projektem.
Oby takich projektów było więcej.
Co do szczegółów technicznych - to nie zajmę stanowiska, gdyż za mało jeszcze wiem na ten temat.

Pozdrawiam

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Pią Lip 16, 2004 8:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
....start tak dużej rakiety z bardzo efektownie pracującym silnikiem będzie wydarzeniem nie lada...


Postaram się dopiąć temat pod wzgledem prawnym czyli jeśli zajdzie potrzeba to wystąpie o zezwolenie na start. Dlatego jeśli ma ktoś jakieś nfo "gdzie zastukać" to proszę o nie. Wystąpie do Lotnikow z Radomia o to. Może wiedzą Idea Rolling Eyes


Pozdr. A
Powrót do góry
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Sob Lip 17, 2004 12:23 am    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Dzisiaj zrobiłem obliczenia dotyczące ewentualnych osiągów VECTORA X-01 z silnikiem Szoker SR360 (to nie ten co widać wyżej na filmie) (waga silnika 1400 gram, paliwa 360 gram przewidywany ciąg max. 15 kG, założyłem bardzo przybliżony "pesymistyczny" P=f(t): w sekundę max ciągu, który utrzymuje się przez ok. 1,5 sekundu, a później spadek do ok 5 sekund). A więc trochę balistyki zewnętrznej VECTORA. W obliczeniach uwzględniłem zmniejszający sie ciężar rakiety w trakcie wypalania się paliwa, opór powietrza jaki działa na rakietę (zmieniający się w zależności od prędkości rakiety i wysokości - gęstość powietrza). Moje przypuszczenia się sprawdziły co do "soft-startowego" charakteru VECTORA z tym silnikiem. Powtarzam bez "wyczynu", ale do testów może być. O to co otrzymałem:
Dane:
ciężar startowy Qo=3,86 kg
ciężar po wypaleniu paliwa Qk=3,5 kg (cieżar paliwa: 0,36 kg)
kaliber D=0,1 m
długość L=2,35 m
czas spalania tk=5 s
kąt strzału 90°
Wykres P=f(t) szacowany wg opisu wyżej
gęstość powietrza na danej wysokości z tabeli
współczynnik oporu powietrza do prędkości 290m/s nie zmienia się i jest na poziomie 0,34

Z obliczeń wyszło:

    max. prędkość ok. 76 m/s (72 m/s) rakieta osiągnie na wysokości 189 m (opór powietrza działający wtedy na rakietę będzie największy i wyniesie ok. 0,95 kG)

    max. przyspieszenie ok. 29 m/s2 (30 m/s2) osiągnie na wysokości 12 m

    max. wysokość 428 m (389 m) osiągnie w 12 sekundzie lotu


W nawiasach podałem wyniki otrzymane ze SpaceCada3. Są jak widać bardzo podobne, a więc chyba się nie pomyliłem w obliczeniach.
Wnioski:
"Miękki" start (oczywiście przy założeniu, że silnik rozkręca się w jedną sekundę - jeśli zrobi to "szybciej" start będzie gwałtowniejszy) potrzebna wyrzutnia przynajmniej 3,5 m dlugości i bezwietrzna pogoda.

Jutro zrobię obliczenia balistyki zewnętrznej VECTORA dla silnika PREDATOR 1400/600 (tego który jest na filmie i zgodnie z szacowanym P=f(t) jaki widać na moim odręcznym rysunku)

Pozdr. J
PS Poprawiłem obliczenia Confused (jednak się "machnąłem" w liczeniu siły oporu powietrza). Przyzpominam, że obliczenia robione są na podstawie bardzo "zgrubnych" założeń co do funkcji ciągu silnika w czasie, ale są jakimś punktem zaczepienia do dalszych rozważań.


Ostatnio zmieniony przez eltopsj dnia Pon Lip 19, 2004 12:52 pm, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Bestyjuscojotus



Dołączył: 22 Mar 2003
Posty: 13

PostWysłany: Sob Lip 17, 2004 4:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jęsli rakieta osiągnie "tylko" tyle ile wyszło w obliczeniach to nie macie się co martwić kwestią prawną. O ile wiem to to wieży lotów trzeba zgłaszać wszystkie przeloty powyżej 600 m ale ma to zastosowanie do statków powietrznych a nie wiem czy rakietę można by do takich zaliczyć wszak pozostaje ona nawysokim pułapie przez raczej krótki okres czasu, poza tym jeśli nie będziecie jej odpalać w pobliżu lotniska w co wątpię Smile to i tak szanse na zderzenie z jakimś pojazdem latającym są znikome gdyż poruszają się one znacznie wyżej (nie liczęc motolotni i balonów ale pewnie zauważylibyście je przed startem). Nawet jeśli rakieta przekroczyłaby pułap 600 metrów nie ma szans żeby została wykryta przez kontrolerów ruchu powietrznego nawet gdyby była rozmiarów jumbo jeta. Osobiście uczę się w Dęblinie i mimo że latają tam zarówno Iskry jak i transportowce to nie mają tam nawet działającego radaru(sic!)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
teesq



Dołączył: 29 Kwi 2004
Posty: 40
Skąd: Trzebinia

PostWysłany: Sob Lip 17, 2004 7:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ciekawe jakby ta rakierka poleciala na silniku moim i morusa tj mt-001 my mielismy ciag okolo 50 kg Very Happy mysle ze bylo by wysoko
tu jest plik do engain editora do spacecad3 naszego silnika jezeli jestes zainteresowany mozesz przeprowadzic symulacje http://www.members.lycos.co.uk/teesq/Projekt(ALFA-TML1)/spacecad.eng
silnika nazywa sie mt-001 odczyt z zapisu wideo
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email MSN Messenger
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Sob Lip 17, 2004 7:52 pm    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Bestyjuscojotus napisał:
Osobiście uczę się w Dęblinie i mimo że latają tam zarówno Iskry jak i transportowce to nie mają tam nawet działającego radaru(sic!)


Cool ... to fakt, że jesteśmy zapóźnieni w każdej dziedzinie, ale to wszystko tylko gdybania. Może ktoś w końcu przedstawi jakieś konkrety (przepisy, ustawy itp itd, mam na myśli KOGOŚ kto wie, albo ma czas żeby poszukać czegoś na ten temat w necie)

teesq napisał:
my mielismy ciag okolo 50 kg


... na jakiej podstawie to stwierdzasz ? Podaj przyblizone parametry silnika to zrobię obliczenia osiągów VECTORA z tym silnikiem. aby zaspokoić Waszą ciekawość. Wink

Z silnikiem PREDATOR 1400/600 spodziewam się wyższego pułapu VECTORA. Jakiego Question Nie zrobiłem jeszcze szacunkowych obliczeń tak jak obiecałem, bo dopiero właśnie wróciłem z "pleneru". Biorę się zaraz do roboty Cool

Pozdr. J
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Sob Lip 17, 2004 8:05 pm    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Ok. teesq mam już parametry Waszego silnika i zrobię obliczenia żeby zaspokoić Waszą ciekawość Wink

Pozdr. J
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Bestyjuscojotus



Dołączył: 22 Mar 2003
Posty: 13

PostWysłany: Nie Lip 18, 2004 9:34 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

" Może ktoś w końcu przedstawi jakieś konkrety (przepisy, ustawy itp itd)"
- niestety jestem teraz na wakacjach i nie moge przedstawić konkretów .

Tego że przepisy nakazuja zgłaszanie lotów powyżej 600 m jestem pewien, ale ma to sens wyłącznie przy dłuższych lotach statków powietrznych, lub przy osiąganiu przez nie wysokich pułapów np3-4000m. Nie macie sie co przejmować kwestią prawną, nawet gdybyście zgłaszali loty wieży to wątpie czy ktoś wziąłby was poważnie.Wystarczy po prostu zachować zdrowy rozsądek i ostrożność.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Nie Lip 18, 2004 10:00 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bestyjuscojotus napisał:
Jęsli rakieta osiągnie "tylko" tyle ile wyszło w obliczeniach to nie macie się co martwić kwestią prawną. O ile wiem to to wieży lotów trzeba zgłaszać wszystkie przeloty powyżej 600 m ale ma to zastosowanie do statków powietrznych a nie wiem czy rakietę można by do takich zaliczyć wszak pozostaje ona nawysokim pułapie przez raczej krótki okres czasu, poza tym jeśli nie będziecie jej odpalać w pobliżu lotniska w co wątpię Smile to i tak szanse na zderzenie z jakimś pojazdem latającym są znikome


Witam "Dęblin" Wink

Tak samo myślę i tak samo już tu pisałem o tym. Ale gdzie te posty są nie wiem , trzeba szukać. Ponieważ planuję zaprosić TVN więc tylko dlatego kumam o wszystkich aspektach prawnych bo bez TV głowy nie będe sobie zawracał "zgłoszeniami" z tych właśnie powodów co napisałeś Rolling Eyes



Pozdr. A
Powrót do góry
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Pon Lip 19, 2004 2:59 pm    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Hipotetyczne osiągi VECTORA z silnikiem PREDATOR_600g_9Fl

Dane:

ciężar startowy Qo=3,86 kg
ciężar po wypaleniu paliwa Qk=3,26 kg (ciężar paliwa: 0,6 kg)
czas spalania: założyłem 8 s (z filmu wynika, że 9 s)
P=f(t) szacowany następująco: niecałe 2 s - osiągnięcie pełnego ciągu, trwający ok. 4 s - pełen ciąg oscylujący wokół wartości 12 kG, reszta spadek mocy.

Przy takim założeniu mamy:

    max. prędkość ok. 116 m/s rakieta osiągnie na wysokości 477 m w 7 sekundzie lotu (opór powietrza działający na rakietę wyniesie ok. 2,13 kG)

    max. przyspieszenie ok. 22 m/s2 osiągnie na wysokości 82 m w trzeciej sekundzie lotu (średnie przyspieszenie w ciągu 7 sekund pracy silnika wyniesie 16,6 m/s2)

    pułap 929 m osiągnie w 16-tej sekundzie lotu


Oczywiście są to mocno przyblizone szacunki, ale jak z tego widać 600 g paliwka to nie to samo co 360 Wink .

Zrobiłem jeszcze obiecane szacunki dla silnika teesq i morusa MT-001, chociaż dla mnie jest to silnik za mały i za krótko pracujący (dla mnie osobiście brak "romantyki" - zbyt szybki start i narażanie konstrukcji na niepotrzebne przeciążenia) Według nich silnik ten osiąga ok 45 kG ciągu (bardzo dokładnie wykreślili P=f(t) tylko nie wiem na jakiej podstawie. Mieliście jakąś hamownię do dyspozycji Question ). Czas spalania ok. 2 s Ciężar paliwa 265 g (silnika: 443 g)

Dane:

ciężar startowy: Qo = 2,9 kg
ciężar po wypaleniu paliwa: Qk = 2,64 kg
czas spalania: 2 s
P=f(t) - podane przez konstruktorów silnika (wiem juz, że badali silnik na hamowni amatorskiej o zakresie do 22 kG Rolling Eyes )

Po obliczeniach mamy:

    max. prędkość ok. 108 m/s osiągnie w 2-giej sekundzie lotu na wysokości 188 m (opór powietrza działający na rakietę wyniesie 1,9 kG)

    max. przyspieszenie ok. 144 m/s2 osiągnie na wysokości ok 6 m w 0,2 s po starcie (średnie przyspieszenie w ciagu 2 sekund pracy silnika wyniesie 54 m/s2)

    pułap 554 m osiągnie w 10 sekundzie lotu.


Pozdr. J


Ostatnio zmieniony przez eltopsj dnia Sro Lip 21, 2004 4:17 pm, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Wto Lip 20, 2004 8:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hallo eltopsj,
Cytat:
czas spalania: założyłem 8 s (z filmu wynika, że 9 s)


Obawiam sie , ze ta twoja rakieta moze miec problemy przy starcie! Zakladany stosunek ciagu silnika do ciezaru rakiety 4 do 1 ( min 3 do1 ) dotyczy ladunku marszowego. Silniki rakietowe sa zazwyczaj tak konstruowane , ze w momencie startu rakieta doznaje tzw. "kopa" pozniej silnik zaczyna pracowac na ladunku marszowym. Ten system albo sposob pozwala na szybkie zejscie modelu z wyrzutni co znacznie skraca jej dlugosc.
Do zrealizowania glownie w silnikach o spalaniu czolowym.
Jezeli chodzi o silniki typu " karmelek" z kanalem przez cala dlugosc silnika uzyskujemy krotki czas spalania ale bardzo wysoki ciag. Oczywiscie start na silniku ktory pracuje 9s ze stalym ciagiem jest z pewnoscia bardzo efektowny ale problematyczny na starcie.
Proponowal bym zrobic proby z kanalem wewnetrzym zaczynajac od 2cm. Silnik dostanie w tedy "kopa" i bedzie pracowal moze o 2s krocej. Oczywiscie wzrosnie cisnienie na poczatku pracy silnika i tu jest problem czy wytrzyma. Wniosek z tad - potrzebna hamownia!
Rozwazania czysto teoretycze, jezeli sie myle to prosze o sprostowanie.
Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Sro Lip 21, 2004 2:28 pm    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Tak, masz sporo racji Paul S. Myślę jednak, że nie należy aż tak generalizować sprawy. Robiłem kiedyś rakiety (było to w "zamierzchłych", prawie że prehistorycznych czasach Wink ) o stosunku ciąg/ciężar mniejszym niż 3 i startowały bez problemu przy zachowaniu pewnych rygorów na starcie. Przy czym muszę powiedzieć, że start takiej rakiety jest bardzo efektowny, dla mnie o wiele ciekawszy niż start rakiety z silnikiem o krótkotrwałym, ale duzym ciągu - co bardziej przypomina wystrzelenie pocisku z lufy armatniej, niż start autentycznej rakiety. Sądzę, że przy BEZWIETRZNEJ pogodzie i zastosowaniu odpowiedniej wyrzutni, nie powinno być problemów (jak będzie faktycznie - okaże się na starcie Rolling Eyes ). Najbardziej krytycznym momentem lotu dla VECTORa będą dwie pierwsze sekundy po starcie.

Tak wygląda przybliżony start VECTORa z silnikiem PREDATOR_600g_FI9 przy założeniu linowego wzrostu ciągu i , że w pierwszej sekundzie uzyska połowę max. ciągu tj 6 kG, a w drugiej sekundzie pełen ciąg 12 kG (w obliczeniach uwzględniłem opór powietrza i fakt, że rakieta staje się lżejsza na skutek spalania mieszanki paliwowej):

    pierwsza sekunda - wysokość: 6 m - prędkość: 6 m/s (22 km/h) - opór powietrza: 0,006 kG

    druga sekunda - wysokość: 33 m - prędkość: 27 m/s (97 km/h) - opór powietrza: 0,125 kG

    trzecia sekunda - wysokość 82 m - prędkość: 50 m/s (180 km/h) - opór powietrza: 0,408 kG


Jak widać jest to niezwykle efektowne i majestatyczne (ale nie tak zupełnie Wink ) zejście z wyrzutni - w trzeciej sekundzie lotu rakieta uzyskuje już całkiem niezłą prędkość 180 km/h. Przy dopracowanej, stabilnej konstrukcji rakiety, potrzebna jest bezwietrzna pogoda, dobra wyrzutnia i wszystko powinno być OK. Patrząc na powyższą rozpiskę łatwo sobie wyobrazić dwu metrowego VECTORa startującego na słupie ognia (patrz powyższy film z pracy silnika) - to nie będzie mała rakietka, która dostaje "krótkiego kopa w d..." i momentalnie znika nam z oczu Very Happy . Poza tym będzie okazja aby się przekonać co do tych "stosunków", czyli krótko mówiąc - jak wyglądają "wolne starty", które rzeczywiście są efektowne, ale problemowe - po to przecież "bawimy" się w rakietnictwo. Mam nadzieję, że sterowanie wektorem ciągu w tym przypadku nie będzie konieczne Wink

Pozdr. J
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Pią Sie 06, 2004 2:02 pm    Temat postu: Re: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

eltopsj napisał:
....Sądzę, że przy BEZWIETRZNEJ pogodzie i zastosowaniu odpowiedniej wyrzutni, nie powinno być problemów (jak będzie faktycznie - okaże się na starcie Rolling Eyes ). Najbardziej krytycznym momentem lotu dla VECTORa będą dwie pierwsze sekundy po starcie.


Ale ja już mam nowy SR Wink . Na razie jeden test ale robię już 4 silniki. Jak kolejny wyjdzie ok mam nowe 3 SR dla Jurka Wink

SR "PREDATOR_700g_1400g_FI8

1. Widok silnika



2. Widok silnika wraz z imitacją dyszy



3. Silnik na stanowisku



4. Praca silnika




FILM

Po to pokazałem zdjęcie z imitacja dyszy ponieważ w czasie pracy silnika ją oderwało i widac ten moment. Ale reszta ok. Nie będzie jednak imitacji dyszy choć kto wie Question Silnik po pracy w całości, bez żadnych zmian. Test w obecności knoda Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Sro Lip 26, 2006 8:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Temat Vector nadal żyje. Od nowa robię SR , będą odebranę 1 z 2. Lot Vectora do końca października. Na razie czekam na deszcz aby przetestować SR Olusia_max_500g

A niżej prace Jurka ( eltopsj ) nad zdalnym odpalaniem spadu .

FILM1

FILM2

FILM3

Pozdr. A
Powrót do góry
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Czw Lip 27, 2006 2:04 pm    Temat postu: Rakieta VECTOR X-01 Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie!

Należy sie kilka słów wyjaśnienia, do powyższych filmików. Jesli Ktoś z Was śledził dokładnie w tym temacie prace nad aparaturą ZS-PMR:

http://pirotechman.republika.pl/Prace.htm

... to wie, że prace posuwaja sie do przodu, wprawdzie wolno, ale systematycznie (w miarę moich mozliwosci czasowych i finansowych). Zaprojektowana i wykonana przeze mnie aparatura ZS-PMR, to przystawka do zwykłych radiotelefonów, umozliwiajaca zdalne sterowanie drogą radiową. Może współpracować z dowolnymi radiotelefonami (w dowolnym paśmie). Powiem więcej, jest na tyle uniwersalna, że moze byc wykorzystywana (z niewielkimi przeróbkami stopni wejsciowo-wyjściowych kodera/dekodera) do współpracy ze zwykłymi telefonami lub komórkami czy nawet zwykłymi najtańszymi Walkie-Talkie (np. włączanie/wyłaczanie na odległość urządzeń domowych - alarmy, klimatyzacja, symulacja obecnosci domoników itd.). Urządzenie jest nieskomplikowane do wykonania dla kazdego amatora elektronika, który potrafi "trzymać" lutownicę Smile. Wykorzystałem popularne i tanie elementy i układy cyfrowe CMOS (nie ma procesorów). Dwa z tych filmików pokazują test warsztatowy i poligonowy prototypu ZS-PMR. W obecnym kształcie, prototyp jest cztero-kanałowy ze sterowaniem nieproporcjonalnym (choć istnieje mozliwość zwiększenia ilości kanałów). Dla potrzeb projektów rakietowych cztery kanały są wystarczajace: 1kan. - odpalanie silnika rakiety na starcie, 2kan. - odpalanie pirotechniczne (lub aktywacja elektromechaniczna) układów SOS (lub układów awaryjnego otwierania spadochronu jesli jest w rakiecie układ autonomiczny) i otwieranych skrzydeł rakietoplanów-"wahadłowców", 3 i 4kan. zdalne sterowanie sterem kierunku rakietoplanu-wahadłowca, opadającego z pułapu (w celu przyziemienia jak najbliżej miejsca startu). Jeden z powyzszych filmików pokazuje model (do potrzeb testów) jednego z możliwych rozwiazań sterowania całą lotką, jako sterem kierunku (bez koniecznosci wydzielania ze stabilizatorów, oddzielnego steru). Niebawem bedzie dostepny film przedstawiajacy test - sterowanie sterem rakietoplanu-"wahadłowca" przy uzyciu ZS-PMR.

Co do ostatecznej realizacji projktu VECTOR, są takie plany, aby zakonczyć pierwszy etap w tym roku. Jednakże ogranicza mnie mocno ciągły brak wolnego czasu, oraz "opłakany" obecnie stan finansów jakie mogę osobiscie przeznaczyć na ten cel. Napewno w 100% zostanie zakończony etap realizacji aparatury ZS-PMR. Następnym etapem, jeśli chodzi o elektronikę do rakiet, bedzie opracowanie układu: TD-PMR (dwukierunkowa, cyfrowa transmisja danych miedzy rakietą, a amatorskm stanowiskiem kontroli lotów przy uzyciu typowych radiotelefonów PMR - w porównaniu z ZS-PMR duzo wieksze mozliwości co do zdalnego sterowania, a dodatkowo mozliwość przesyłania danych telemetrycznych z i do rakiety - no ale układ bedzie bardziej skomplikowany i bez mikroprocesorów sie nie obejdzie).

Pozdrawiam

PS Wielkie dzięki dla Wszystkich, którzy już wsparli (i zechcą jeszcze wesprzeć) finansowo, projekty Vector-Grom (oraz moje projekty układów elektronicznych do rakiet). Kazdy grosz jest tu na wagę "złota" - zostanie spożytkowany sensownie i napewno przyspieszy realizację tych projektów i udostępnienie ich szerokiemu ogółowi zainteresowanych uzytkowników forum. Kontakt ze mną dla sponsorów, ale TYLKO faktycznie TYCH, którzy moga wydać parę groszy i nie stanowi to dla NICH wielkiego problemu (mam na mysli osoby pełnoletnie i osobiście zarabiajace, gdyż tylko takie osoby naturalnie "znają" prawdziwą wartość zarobionego "własnoręcznie" pieniądza i mogą określić, czy są w stanie wydać pieniądze na taki cel, czy nie): elektron_ok@op.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lip 27, 2006 4:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cieszę się, że prace idą dalej do przodu. Pokazany z rok temu model był bardzo ciekawy i obiecujący. Mówiąc szczerze, obawiałem się, że to zdechło.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
eltopsj



Dołączył: 22 Cze 2003
Posty: 367

PostWysłany: Pią Lip 28, 2006 1:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

... he, he, zdechnąć, to może "dzieciakom" zapał do zwijania "kijanek" po,pierwszych nieudanych próbach. To nie w naszym wieku jaskiniowiec i nie dla takich nieuleczalnych zapaleńców jak my. Rok dla mnie to tak jak miesiąc dla takiego "kijankowego dzieciaka". Natomiast faktycznie blokuje mnie obecnie wiele przyczyn (TJŻ - znasz to ??), przez co tematy posuwaja się "ślamazarnie", aczkolwiek systematycznie prą do przodu Smile. Vector i Grom to tylko cele pośrednie (dla mnie, niejako testowe po długich latach przerwy w modelarstwie i akurat nie najważniejsze Cool, no i źle, że akurat trafiły na nieciakawy okres w moim życiu). Przy ich opracowywaniu (nawet jesli nie będą ukończone 100% w całosci) mam nadzieję, że powstanie wiele ciekawych urządzeń elektronicznych, które mogą okazać się przydatne dla wielu pasjonatów modelarstwa rakietowego i nie tylko. Niebawem opiszę dokładnie aparaturę ZS-PMR, która jest juz na ukończeniu (obecnie przeprowadzam wszechstronne testy warsztatowe i poligonowe, tak jak to widać na powyższych filmikach) - myslę, że moze to być HIT! (proste, tanie i skuteczne).

Pozdrawiam serdecznie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUMPIROTECHNICZNE.PL Strona Główna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP