Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sob Mar 19, 2005 8:30 pm Temat postu: |
|
|
Jasiaczeq napisa³: | .......Czy nie najpro¶ciej jest zbudowaæ silnik w ten sposób???... |
Nie. Kana³ wewnêtrzny ma fi 25 mm. Fi wew. komory SR to ok. 46 mm. Czyli grubo¶æ warstwy palnej paliwa ok. 10 mm. Da siê jeszcze prasowaæ. Ale poni¿ej 10 mm ciê¿ko ju¿ elaboruje siê paliwo ( lekko plastyczne ) do korpusu. Mo¿na jeszcze co innego wymy¶leæ i tak te¿ planujê w wariancie nr 2. Dolna warstwa paliwa ( od strony dyszy ) np. 200 g ma wiêcj Mg i wtedy sporo szybciej sie pali ( Vpal. zale¿y od ilo¶ci Mg ).
SR jest ju¿ gotowy. Waga 1500 gram. Waga paliwa 210 + 580 = 790 g. Czyli waga korpusu ( z dysz± i zatyczk± ) - 710 gram . Jutro chyba zrobiê test statyczny. Jak jest kto¶ z kamer± ( plus moja to mamy dwie ) i blisko mieszka to zapraszam
Pozdro
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Wto Mar 22, 2005 6:37 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 12:17 pm Temat postu: kszta³t ziarna |
|
|
K³aniam siê piêknie
Z niejak± przyjemno¶ci± witam Kto¶'a na forum ( ponownie ) Pozdrówka
Co do silnika o dwóch re¿imach pracy to s±dzê, ¿e mo¿na to za³atwiæ nie tylko przez rtó¿ne sk³ady mieszanki w dwóch sekcjach paliwa, ale tak¿e przez ukszta³towanie.
Po mojemu po³±czenie silnie progresywnej charakterystyki spalania ³adunku szczelinowego ( kana³ gwiazdowy, z wieloma promieniami ) ze spalaniem na powierzcni sto¿kowej dla ³adunku marszowego da³oby oczekiwan± charakterystykê z silnym pikiem na pocz±tku i przed³u¿eniem równomiernego ci±gu w czasie pó¿niejszym. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 1:07 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Hm.... teraz ma³o skromnie. Jestem po prostu dobry
SR na stanowisku
Te¿ na stanowisku
W czasie pracy
FILM
Co wymaga poprawy.
Daæ mnie paliwa S a wiêcej M. Film jak dam d¼wiêk i napis to zmieniê linka. Na razie mam problem z WinXP
Pozdro
PS. Kermit , bez tych SR bym chyba zdurnia³ . Dziêki tym pracom po prostu wy³adowujê z³e emocje a ³adujê dobre . Serdecznie pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Pon Mar 21, 2005 10:07 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 1:19 pm Temat postu: |
|
|
Na filmie to wygl±da³o dobrze, poza 2 szczegó³ami:
- gigantyczna erozja dyszy
- czy silnik ma wystarczaj±c± moc?
Niestety próby statyczne bez hamowni nie daj± na to pytanie odpowiedzi.
Czekam na bardziej praktyczne testy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 2:26 pm Temat postu: |
|
|
crave napisa³: | .............
- gigantyczna erozja dyszy
- czy silnik ma wystarczaj±c± moc?....... |
1. Eeeeeeeeeeeee. Z 12 mm przed - na 13 mm po.
2. A nie widaæ tego
Ale fakt . hamownia by sie przyda³a .
Pozdro
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Wto Mar 22, 2005 6:38 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 2:30 pm Temat postu: |
|
|
Jako¶ ci±gu nie widaæ (mo¿e brak d¼wiêku?) - no ale raczej ci±g i tak trudno oceniæ.
Co do dyszy - je¿eli tak jak mówiesz, to spoko - mo¿e mi siê zdaje. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 5:07 pm Temat postu: |
|
|
Kto¶ napisa³: | Hm.... teraz ma³o skromnie. Jestem po prostu dobry |
Witam
Powiem wiêcej - jeste¶ coraz lepszy.
Silnik bardzo widowiskowy.
£adny zap³on no i równa praca.
Pozdrawiam
KSARD |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 7:26 pm Temat postu: |
|
|
Paliwo ¿ywiczne mam doskonale rozpracowane. W tym czujê siê dobry . Próba ta pokaza³a co¶ ciekawego. Paliwo M dzia³a jak potê¿ny zap³onnik i st±d równa praca SR . Dlatego teraz pójdê tym tropem. Robiê ju¿ kolejny SR ale paliwa S bêdzie 150 g , paliwa M - 590 g. Chyba na tym SR ju¿ wystrzelê kamere w kosmos . Na spadochron dam opó¼niacz pirotechniczny. Czas pracy SR plus 5 sekund. Na plaiwie ¿ywicznym zrobiê ju¿ w zasadzie dwolny SR z mas± paliwa do 1 kg. Ryzyko tkwi w technologi robienia korpusu silnika. Jedna bañka powietrza w ZE i mamy przepalenie korpusu . Korpus powinien byæ w pró¼ni odpowietrzany a tego nie robiê z jasnych wzglêdów. Nadrabiam to staranno¶ci± wykonania korpusu ( ale pewno¶ci nie mam ) , st±d znowu ciagnie mnie do rur PE
Pozdro |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 8:46 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
crave napisa³: | Jako¶ ci±gu nie widaæ (mo¿e brak d¼wiêku?) - no ale raczej ci±g i tak trudno oceniæ.
|
a jednak mo¿na pokusiæ siê o pewn± ocenê
Paliwa by³o 790g silnik pracowa³ 7 sekund
w pierwszych trzech sekundach poszlo prawdopodobnie 2/3 tego ³adunku czyli jakie¶ 530g.
Z obserwacji wyp³ywu gazów z dyszy wynika ¿e prêdko¶æ wulotowa znacznie przekroczy³a prêdko¶æ d¼wiêku ( szacujê to na jakie¶ 1200m/s)
to by dawa³o ci±g jakie¶ 200N. a impuls 1050Ns
Ale to wszystko nadal jest gdybanie bo hamowni nie ma
niemniej po kicie widaæ ¿e silnik ma powera _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
fox
Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Nie Mar 20, 2005 9:37 pm Temat postu: |
|
|
Cze¶æ!
Cytat: | Paliwa by³o 790g silnik pracowa³ 7 sekund
w pierwszych trzech sekundach poszlo prawdopodobnie 2/3 tego ³adunku czyli jakie¶ 530g.
Z obserwacji wyp³ywu gazów z dyszy wynika ¿e prêdko¶æ wulotowa znacznie przekroczy³a prêdko¶æ d¼wiêku ( szacujê to na jakie¶ 1200m/s)
|
Ciekawi mnie na jakiej podstawie takie wnioski( czy to do¶wiadczenie czy mo¿na to wyczytaæ patrz±c na pracê silnika?)
Mnie te¿ podoba³ siê test. To chyba najlepsza praca pana Ktosia jak± widzia³em. Mo¿liwe , ¿e to dziêki tej nowej strategii jak± poszed³ przy produkcji silników. W ka¿dym razie efekt zaskakuj±cy. Mam tylko objekcje co do koñcowej fazy pracy: czy ten "p³omyk" to wynik spalania inhibitora, czy jest to dopalaj±ce siê paliwo? Swego czasu wiem ,¿e Kto¶ prowadzi³ pracê na paliwem , którego koniec pracy mia³ oznaczaæ koniec.
I co ? S± jakie¶ wyniki?
pozdrawiam
ps. powodzenia w dalszych pracach. A tak przy okazji to jaki¶ kole¶ zrobi³ 4kg silnik i chwali siê w dziale "modele". Proponujê upomnienie. _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 21, 2005 2:09 pm Temat postu: |
|
|
fox napisa³: | ....Mo¿liwe , ¿e to dziêki tej nowej strategii jak± poszed³ przy produkcji silników.
......czy ten "p³omyk" to wynik spalania inhibitora, ................
.Swego czasu wiem ,¿e Kto¶ prowadzi³ pracê na paliwem , którego koniec pracy mia³ oznaczaæ koniec.
............. A tak przy okazji to jaki¶ kole¶ zrobi³ 4kg silnik i chwali siê w dziale "modele". Proponujê upomnienie. |
1. Na pewno
2. Wg mnie to skutek tego, ¿e za du¿o by³o paliwa S a za ma³o M. Wiadomo o co chodzi. Ale trudno o nag³y koniec pracy SR.
3. Nie wiem o co chodzi. A wiêc to ma³o wa¿ne .
4. Bana jemu albo na wej¶ciu jedno skasowanie. Pajonat SR by tak nie napisa³.
Pozdro |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 21, 2005 10:05 pm Temat postu: |
|
|
Film ju¿ jest z d¼wiêkiem. Potem skasujê post.
Pozdro |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Mar 21, 2005 10:43 pm Temat postu: |
|
|
Teraz powiedzieæ mo¿na znacznie wiêcej -
po wstêpnej analizie mo¿na wywnioskowaæ:
czas pracy "startowej" - ok. 2,5 s
czas pracy marszowej (do momentu diametralnego zmniejszenia p³omienia - prawdopodobnie ci±gu) - ok. 4,5 s
czas pracy ca³kowitej, razem z resztkami dopalaj±cego siê paliwa - 8,5 s
Trzeba przyznaæ, ¿e 8,5 s to nie ma³o - to chyba by³ oczekiwany efekt. Mo¿na by by³o jeszcze nieco zmniejszyæ czas sekcji startowej (do np. 1 sek), przy zachowaniu tej samej wagi paliwa - da³o by to niez³ego kopa.
Poza tym - PE jest ¶wietne: a wypalony korpus mo¿na tu¿ po starcie wzi±æ do rêki i jest przyjemnie ciep³y - szczególnie w te zimowe przedpo³udnia, idealnie nadaje siê na grza³ke do r±k. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Kwi 13, 2005 8:24 am Temat postu: Sr 54 |
|
|
Witam
Ten test mia³ na celu sprawdzenie pracy silnika z karmelk± nadchloranow±.
Jak ju¿ kiedy¶ wspomina³em, pierwsza próba silnika z tym paliwem nie zakoñczy³a siê sukcesem, poniewa¿ silnik wykazywa³ silne pulsacje.
Diagnoza wstêpna by³a taka, aby zwiêkszyæ ci¶nienie panuj±ce w silniku i ty samym zniwelowaæ kichanie.
Tak powsta³ silnik Sr54, który mo¿na podci±gn±æ pod silnik o dwóch re¿imach pracy.
Parametry silnika:
2 segmenty paliwa typu BATEST - inhibitowane na powierzchni zewnêtrznej.
Pierwszy segment paliwa (patrz±c od strony dyszy) - karmelka nadchloranowa. Recepturê opracowa³ Jaskiniowiec.
Drugi w kolejno¶ci segment to zwyk³a karmelka cukrowa 65/35.
Ciê¿ar paliwa ca³kowity = 35+35= 70g
Ciê¿ar ca³kowity silnika 195 g.
¦rednica zew. silnika 31 mm a d³ugo¶æ 190 mm.
¦rednica krytyczna dyszy 6,6 mm co da³o zacisk silnika Kn=130.
Przebieg testu:
Czas rozpalania 0,6 sek
Czas spalania I segmentu 0,6 sek
1 rozb³ysk po 3,267 sek
2 rozb³ysk po 3,734 sek
3 rozb³ysk po 4,067 sek
Czas spalania II segmentu 12,334 sek
Czas stabilnego spalania II segmentu 8,5 sek
Film
Próbê nie zaliczam do wpe³ni udanych, ale jest to przyk³ad na zbudowanie silnika o dwóch re¿imach pracy - startowym i marszowym.
Startowa faza udna, natomiast marszowa nie ca³kiem.
Zachodzi potrzeba zastosowania innego paliwa ni¿ karmelek nadchloranowy.
Na uwagê zas³uguje zachowanie siê tego paliwa przy zmianie jego parametrów pracy.
Mo¿na zauwa¿yæ, ¿e zwiêkszenie ci¶nienia nie wiele wnios³o do sprawy.
Paliwo ma nadal tendencjê do spalania pulsacyjnego, ale sta³o siê co¶ dziwnego. Otó¿, po 3 rozb³ysku (patrz film) silnik pracowa³ ju¿ stabilnie. Czy¿by zmiana geometrii, a nie ci¶nienie mia³a pozytywny wp³yw na zachowanie siê silnika
Zastanawiaj±ce jest równie¿ to, ¿e pocz±tek pracy silnika by³ wyj±tkowo dynamiczny. Jaskiniowiec przypuszcza, ¿e wynika to z faktu na³o¿enia siê efektów pracy dwóch segmentów.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sro Kwi 13, 2005 3:44 pm Temat postu: który pierwszy????? |
|
|
K³aniam siê piêknie
Widzia³em filmik z próby silnika i zastanawia mnie jeden fakt.
pocz±tkowo du¿o bia³ego dymu a pó¿niej dym s³aby ze snopami iskier.
Po mojemu to wygl±da na to ¿e pierwsza odesz³a jednak zwyk³a karmelka, a dopiero pó¼niej ta na nadchloranie. Tak wiêc chyba nie w tej kolejno¶ci nast±pi³o wypalenie siê paliwa jak to opisujesz.
Mo¿liwe ¿e jestem w b³edzie ale tak wynika z obserwacji.
A efekt synergiczny?? mo¿liwe ¿e wzrost ci¶nienia przy jednoczesnym spalaniu nadchloranowej i zwyk³ej karmelki. Z tego by wynika³o, ¿e nadchloranowa ma ni¿szy wyk³adnik ci¶nieniowy, a wiêc Twoja uwaga na temat zmiany geometrii mo¿e byæ s³uszna. Czyli wiêkszy zacisk. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Kwi 13, 2005 6:15 pm Temat postu: |
|
|
Ciekawy eksperyment....i zupe³nie nieoczekiwane rezultaty...
Je¶li chodzi o interpretacjê wyników, s±dzê, ¿e na³o¿y³y siê dwa efekty:
1. Wa¿niejszy: Karmelek nadchloranowy ma siln± zale¿no¶æ szybko¶ci spalania od ci¶nienia (oczywi¶cie dla ma³ych delta P). Ci¶nienie zosta³o wytworzone przez szybko spalaj±cy siê karmelek saletrowy, który jak wiadomo niemal niezale¿nie od ci¶nienia spala siê z t± sam± szybko¶ci±. Tak wiêc spalaj±cy siê karmelek stworzy³ warunki do burzliwego i szybkiego spalania karmelka nadchloranowego.
W momencie gdy karmelek siê zu¿y³, p³ona³ juz tylko karmelek nadchloranowy (ma³a ilo¶æ dymu o tym ¶wiadczy) a jego powierzchnia nie by³a do¶æ du¿a by podtrzymaæ ci¶nienie i szybkie spalanie.
Byæ mo¿e gdyby kszta³t ziaren by³ taki, ¿e kana³ w karmelku nadchloranowym by³ wy³o¿ony karmelkiem saletrowym efekt by³by nieco inny.
2. Mniej wa¿ny: znane s± w³a¶ciwo¶ci katalityczne potasu w spalaniu cukrów. Kiedy potas wyfrun±³ z silnika wraz ze spalinami karmelka, spalanie spowolni³o. Tutaj pewnie eksperyment z utleniaczem mieszanym KNO3+AP albo AP + KP móg³by wiele wyja¶niæ. _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sro Kwi 13, 2005 6:30 pm Temat postu: |
|
|
Klanim sie pieknie
Goscinnie na compie i bez polskiej czcionki:(
PINOT napisa³: |
Byæ mo¿e gdyby kszta³t ziaren by³ taki, ¿e kana³ w karmelku nadchloranowym by³ wy³o¿ony karmelkiem saletrowym efekt by³by nieco inny. |
A moze odwrotnie
daloby to prekursor do spalania na stozku _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Kwi 13, 2005 6:32 pm Temat postu: |
|
|
Karmelka nadchloranowa zawiera³a 7% KNO3. Tak wiêc potas by³. Bez saletry lub co najmniej 5%wêgla karmelka nadchloranowa nie chce siê paliæ !
Po prostu szybko¶æ spalania (rozk³adu) karmelki nadchloranowej jest tak du¿a i powstaje przy tym taka masa gazów, ¿e p³omieñ (przy spalaniu na wolnym powietrzu) zostaje dos³ownie zdmuchniêty i paliwko ga¶nie. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Kwi 13, 2005 7:47 pm Temat postu: Re: który pierwszy????? |
|
|
kermit napisa³: | Po mojemu to wygl±da na to ¿e pierwsza odesz³a jednak zwyk³a karmelka, a dopiero pó¼niej ta na nadchloranie. |
Witaj
By³o dok³adnie tak jak piszesz.
Bia³y dym - to wynik szybkiego spalenia siê karmelki klasycznej, a pó¼niej pali³a siê ju¿ tylko karmelka nadchloranowa.
Kolejno¶æ u³ó¿enia segmentów w silniku by³a dok³adnie taka jak pisa³em wy¿ej.
Zrobi³em to z rozmys³em po to, aby produkty spalania przesz³y przez kana³ w paliwie na karmelce nadchloranowej.
Paliwo na wolnym powietrzu pali siê piêknie, jak widaæ to na zdjêciu poni¿ej (ma³o dymu i piêkny p³omieñ).
W silniku jednak sprawia wiele trudno¶ci.
Stwierdzi³em do¶wiadczalnie, ¿e ³atwo jest zdmuchn±æ p³omieñ w pal±ym siê paliwie.
Analiza i wnioski przytoczone przez Pinota chyba dobrze oddaj± to, co zasz³o we wnêtrzu silnika Sr54.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Lip 01, 2005 7:44 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Krótka próba - nieudana. W zamy¶le byæ mo¿e SR pomocniczy Boster ( mam nadziejê, ¿e po angielsku ok mapisa³em ).
Widok ogólny . Fi kryt. dyszy 7 mm, ciê¿ar paliwa ok. 120 gram. D³. SR 230 mm, fi zewn. ok. 32 mm.
W czasie pracy
Ni¿ej ciekawostak. SR bez dyszy, z samym kana³em fi 7 mm. - pewno z kiep¶ciutkim ci±giem. Dlatego ciekawostka.
Boster 1 nie wytrzyma³ ci¶nienia
a w zamy¶le ma byæ SR niskoci¶nieniowym. Korpus mia³ 2 mm grubo¶ci. Do³o¿ê 1,5 mm.
FILM
Pozdr. A
PS. Paliwo wysokokaloryczne ( 20 % Mg ) plus przy¶pieszacz palenia . |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|